27. januar 2025
Utdanning
Lærer ikke nok om universell utforming

Planfagene arkitektur og samfunnsplanlegging med lavest poengsum i undersøkelse om universell utforming.

Dagens studenter hverken lærer eller testes nok i temaet universell utforming. Her det universelt utformede inngangspartiet til Uranienborg kirke, som stod ferdig i 2021, tegnet av Aina Dahle.

Foto: Jiri Havran

Studenter som skal designe morgendagens bygninger, produkter og tjenester, lærer for lite om hvordan løsningene kan gjøres tilgjengelige for alle. Det skriver Miriam Sofie Olsen Eid, seniorrådgiver i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i en artikkel på forskning.no.

Hun viser til en ny undersøkelse av 157 studieprogrammer, der eksperter fant at bare 37 prosent har universell utforming som en del av læringsmålene. 

Halvparten av studentene blir aldri testet på temaet.

Studieprogrammer innen bygg, design og IKT gjør det best, viser undersøkelsen, der rundt 40 prosent av disse har direkte treff på begrepet universell utforming.

Planfag skiller seg ut med lav poengsum. Det er fag som samfunnsplanlegging og arkitektur. Bare 11 prosent av dem nevner universell utforming. 60 prosent mangler alle relaterte begreper, skriver Olsen Eid.

– Når bare 11 prosent av planfagene nevner universell utforming, kan det føre til offentlige rom som ekskluderer deler av befolkningen, sier Bjørnar Kvernevik i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, som har ledet arbeidet med å finne ut hvor mye universell utforming som inngår i undervisningen i ulike fag.

– Universiteter og høgskoler er viktige for utvikling av samfunnet. Vi forventer at de tar sin del av ansvaret for å utdanne studenter med tilstrekkelig kunnskap om universell utforming, sier Kvernevik til forskning.no.

Av Redaksjonen