Nordre Gate 9 Oslo

Arkitekter

  • Koi Fargestudio AS

Fargerike rekkehus vender ut mot gate, en gutt går på fortauet. Foto.

I fargekonseptet Nordre Gate 9 i Oslo prøver Koi Fargestudio å treffe samtiden, samtidig som de refererer til det historiske.

I Nordre gate 9 på Grünerløkka ligger et bygg fra 2016 som omfatter seks rekkehus. Opprinnelig hadde bygget en intetsigende, gråbeige farge og fasadene var nedtagget. Beboerne ønsket å gjøre noe med dette og kontaktet derfor KOI Fargestudio, som utviklet et fargekonsept for fasadene i grønt, blått, oransje og rosa.

Inspirasjonen til Nordre gates nye farger er hentet fra nærområdet, fra Grünerløkkas eksisterende identitet og historie. På denne måten vil ikke prosjektet fremstå som utdatert eller umoderne på kort tid. Ved å bygge videre på nærområdets formspråk, farger og materialbruk kan ny arkitektur få muligheten til å fungere sammen med det gamle.

I våre prosjekter prøver vi å treffe samtiden, samtidig som vi refererer til det historiske. Når man ikke ser på den historiske farge- og materialbruken til byen eller stedet man jobber med, ender man opp med steder som er identitetsløse. Det nye fargekonseptet til Nordre gate 9 viser at nøye utvalgte farger kan få selv et nybygg til å passe godt inn – og ikke minst fremstå langt hyggeligere.

Arkitekt
  • Koi Fargestudio AS
Oppdragsgiver
  • Sameiet Nordre Gate 9
Ferdigstilt
  • 2020
Arkitekt medarbeidere
  • Fargekonsept arkitektur Koi Fargestudio AS v/ Dagny Thurmann-Moe, Founding partner og kreativ leder; Marianne Norén, interiørark.
Adresse
Nordre gate 9
Foto
  • Einar Aslaksen
Blå dør i en inntrukket nisje i ulike rose og oransje toner og en rød postkasse. Foto.
Foto: Einar Aslaksen
Rekkehus i ulike farger inn mot en grønn bakgård. Foto.

Fasadefargene er trukket helt inn i bakgården og skaper en helhetlig og hyggelig stemning for beboerne.

Foto: Einar Aslaksen
Fargerike rekkehus vender ut mot gate, en gutt går på fortauet. Foto.

Nøye utvalgte farger og en vertikal oppdeling av fasaden reduserer opplevd bygningsvolum og får bebyggelsen til å bli naturlig integrert i området, selv om det arkitektoniske formspråket er i kontrast til nabobyggene.

Foto: Einar Aslaksen
Rosa inngangsdør i en inntrukket nisje med gul postkasse og grønne vegger. Foto

Hovedfargens aksentfarger skaper 3 sofistikerte og interessante overganger.

Foto: Einar Aslaksen