
Med Teglen kirke og kultursenter ønsket kommunen å nå ut til flere enn menigheten. Resultatet er et flerbrukshus der Aina Dahle og Hille Melbye Arkitekter har sørget for at et relativt beskjedent kirkeskip og et «livssynsåpent» seremonirom kan slås sammen til et monumentalt kirkerom.
Kirka er en av disse særskilte bygningstypene arkitekter virkelig kan boltre seg i: ikonisk i form, åndelig i innhold, og med romlig drama nedfelt som funksjonskrav. Her gis den poetisk anlagte arkitekt anledning til virkelig å meske seg med lys, materialitet og høyloftede arkitektoniske grep, mens tempelets rolle som old school signalbygg muliggjør krumspring som i andre sammenhenger ville fått arkitekten til å rødme. I tillegg har kirka noe som er få andre bygningstyper forunt: ett overordnet sentralrom som trumfer alle andre romfunksjoner. Eller, i hvert fall var det slik før. Teglen kirke- og kultursenter er, lik så mange andre bygg, unnfanget i et veikryss av intensjoner, politiske drakamper og motstridende interesser. Resultatet ble en uspesifisert smørbrødliste av romfunksjoner som skulle samles i et markant bygg for Spikkestad sentrum, innenfor en budsjettramme på 59 millioner. Planen var å lage et flerbrukshus, som også var en kirke. Planen var å gjøre alle til lags.
- Einar Dahle
- Hille Melbye Arkitekter AS
- Røyken kirkelige fellesråd og Røyken kommune
- 2040 kvm.
- 2018
- Aina Dahle, arkitekt MNAL (EDA)
- Kaja Melbye, arkitekt MNAL
- Joachim Midjo Andersen, M.arch
- Mikkel Haavaldsen, M.arch (alle HMA)
- RIB: Dr. techn K. Apeland AS
- RIBmur: Sivilingeniør Finn Madsø AS
- RIE, RIV, RIBr, RIAku, RIBfy: alle Sweco
- 152,1 kWh/kvm BTA pr. år
- Fjernvarme
- Mekanisk ventilasjon med integrert kjøling
- Tak 0,13
- Yttervegger 0,17
- Gulv på grunn 0,09
- Vindu/dør 1,20
- Det er kun valgt bestandige materialer som har lang levetid (betong/telg/heltre eik)
- Generalentreprise
- Jiri Havran
- Rodeo Arkitekter AS
- Landskaperiet AS v/ Marianne Thomassen. Områdene rundt selve kirken er ikke prosjektert siden grensesnittet for kirken gikk i vegglivet. Veiløsningen frem til inngangen er midlertidig.
- Bermingsrud Entreprenør
- Liturgiske møbler: arkitekten; Liturgiske møbler i eik/hud: Henriksens snekkerfabrikk AS, Arendal; Liturgiske møbler i betong: Generalentreprenøren
- Alterparti/clerusbenk: glasert tegl fra Wienerberger/Tegelbolaget i Ôstersund AB; Altersølv: Simensen rustfri AS, Nittedal, utforming: Einar Dahle
Arbeidskirka revisited
At kirker skal kunne flere ting på én gang er en relativt ny idé. Selv om flere av 1800-tallets bykirker dekket bredere behov enn det åndelige, så var det først fra 1960-tallet at kirka skulle oppfylle et bredere spekter av samfunnsfunksjoner. Utviklingen av «arbeidskirka» vokste frem parallelt med en ny ungdomskultur og en mer verdslig tilnærming til kirkefunksjonen, slik det for eksempel fremstilles av forfatter Roy Jacobsen. I Seierherrene beskrives arbeidskirka gjennom Tonsen kirke av Georg Greve og Geir Grung. Bygget har kirkerom og tilstøtende menighetssal på bakkeplan, og menighetskontor samt klubblokaler i kjelleren, hvor ungdommen kunne møtes over kurong og en cola. Lignende bygg finnes over hele landet, ofte løst gjennom et markant kirkeskip med sidebygg på en sokkel av ulike støttefunksjoner. Siden har ikke bare kirkeprogrammet est ut ytterligere, men kirkerommet selv har også i større grad blitt et festrom for større begivenheter, være seg under høytider og livsriter, eller under verdslige konsertarrangementer. Dermed har nye behov for fleksibilitet og flerbruk meldt seg. Myser man litt kan det derfor være vanskelig å skjelne kirka fra kulturhuset – så hvorfor ikke kombinere dem en gang for alle?
Opp fra mørket
En snartenkt rådmann i Røyken kommune så muligheten til å spare både tid og penger når ny kirke skulle bygges på den lange smale tomta ved Spikkestad stasjon, og inngikk i et spleiselag med kirka. Av de fire kvalifiserte teamene var det forslaget «Løft» av professor Aina Dahle og Kaja Melbye med Joachim Midjo Andersen og Mikkel Haavaldsen fra Hille Melbye Arkitekter AS som vant. Teamet la tre rom på rekke: et kirkerom i øst med en markant fondvegg mot nye Spikkestad torg og stasjon, en vestibyle arkitektene kaller «broa» i midten, og en kulturscene med store vinduer mot vest. Svære skyvevegger i eik skiller de tre rommene fra hverandre, og muliggjør både sambruk og flerbruk i ulike konfigurasjoner. De tre rommene er pakket inn i en teglkasse som løfter seg mot øst, med noe som ikke kan tolkes som annet enn et kirketårn, komplett med klokker og kors. Rommene er båret av to langsgående betongdragere og løftet opp over en glass-sokkel med bygningens mange verdslige funksjoner. Men i motsetning til typiske arbeidskirker henvender sokkelen i Teglen seg direkte mot torg og jernbanestasjon, frontet av husets kafé og aktivitetsrom. Dermed er ikke bare ungdommens «kurong og cola» løftet opp av kjelleren, men også blitt programmet som forankrer bygget til Spikkestad torg.
For å nå seremonirommene må man derfor enten bruke innvending trapp og heis, eller forsere terrenget langs en trapp på byggets nordside. Her møter andre etasjes hovedinngang terrenget gjennom et foreløpig uferdig parkanlegg. Kulturscenen har i tillegg egen inngang mot vest, som fungerer uavhengig av resten av bygget.


Clerusbenk i betong: Podium og alter er erstattet av en «clerusbenk» støpt på et gulv av hvitglasert tegl. «Alterstålet» er tegnet av Aina Dahle.
Foto: Jiri Havran
Benker og hulltegl: De langsgående betongdragerne som bærer seremonirommene skjuler tekniske føringer i etasjen over. Hullteglen har både en akustisk funksjon og huser bygningens ventilasjonssystem.
Foto: Jiri Havran
Teglkors: Mellom teglfasaden og de eksponerte betongdragerne ligger flere sjikt med teknisk infrastruktur, overlys og vertikal kommunikasjon.
Foto: Jiri Havran

Teglkors: Mellom teglfasaden og de eksponerte betongdragerne ligger flere sjikt med teknisk infrastruktur, overlys og vertikal kommunikasjon.
Foto: Jiri HavranTeglkor og alterstål
Det ukonvensjonelle oppslaget og de mange inngangene har bidratt til å gjøre huset både kompakt, økonomisk og fleksibelt, noe som kanskje har rettferdiggjort noen av byggets mer ekstravagante sider: Arkitektene hadde ikke bare fått gjennomslag for en kostbar (og etter sigende ryggbrekkende) betongkonstruksjon, men også inkludert små teglkors brodert inn i fasaden, et glasert teglteppe som markerer koret, arkitekttegnede liturgiske møbler og jevnt over høy detaljering og materialkvalitet. Professor Dahle har sågar tegnet både døpefont, clerus-benk og «alterstålet» (som altså er i stål, ikke sølv). Det er også byggets effektive organisasjon som får Teglen til å fremstå som bastant og monumental, hvor et relativt lite fotavtrykk bærer et forholdsvis stort volum. En velknadd plan sikrer videre at den konseptuelle skissen av rom mellom dragere opprettholdes som et lesbart arkitektonisk motiv og ikke drukner i teknisk areal, selv om prosjektet nok er blitt langt mer komplekst enn skissen kanskje åpnet for. Dermed har arkitektene langt på vei lykkes i å bevise at også et flerbrukshus best spinnes rundt en enkel og overordnet arkitektonisk idé. At romprogrammet ikke var skrevet i stein, men kunne fortolkes, og at anbudet var lagt ut som generalentreprise ga også arkitektene økt kontroll i tidligfase. Tross budsjettoverskridelser er dette antagelig et av de sentrale suksesskriteriene for bygget.

Spikkestad torg: Teglteppet på Spikkestad torg er tatt opp i fasaden mot stasjonen, med umiskjennelige religiøse symboler på det fortolkede kirketårnet.
Foto: Jiri Havran

Kledelig nedpå
Dermed fremstår Teglen både som smått dekadent og kledelig nedpå. Teglteppet som erstatter podiet i koret skaper en uformell stemning og inviterer til bruk, mens den massive alterveggen i betong utstyrer rommet med tilstrekkelig «drama». Den gjennomlyste «broa» som både fungerer som lobby og våpenhus, samt konsertscenens «black box» er fine variasjoner over det samme rommet. At bygningen står i spagat, spent opp mellom ulike programkrav og infrastruktur, og sånn sett mangler en ordentlig hovedinngang kan sikkert både være frustrerende og forvirrende for mange. Bygget har også møtt betydelig motbør gjennom prosessen, ikke minst fra Kirkerådet selv. Men som den kjøteren den er, er Teglen særs vellykket.
I Seierherrene heter det at «[presten] var av den lavkirkelige sorten som så sitt formål her på jorden i å viske ut skillet mellom kor og skip». Dette gjøres nokså bokstavelig i Teglen, men Dahle/Melbye stopper ikke her. I stedet viskes det vigslede også over i det verdslige, til vi står igjen med nettopp det store, samlende rommet. Og det hviskes nå (etter sigende også blant de geistlige), om at de har fått en ganske så fin kirke, som ikke bare er en kirke, på Spikkestad.

Situasjonsplan fra konkurranseutkastet (utomhusarbeider har ikke vært en del av prosjektet)
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Plan 1. 1. Foajé, 2. aktivitetsrom, 3. kafé, 9. amfi, 12. garderobe.
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Plan 2. 4. kirkerom, 5. broen, 6. seremonirom, 7. sakristi, 8. dåpssakristi, 9. amfi, 10. atrium, 11. samtalerom, 12. garderobe, 13. kjøkken, 14. lager, 15. teknisk rom.
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Snitt
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Snitt
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Snitt/oppriss tårn
Foto: Hille Melbye Arkitekter AS, Einar Dahle
Teknisk snitt.
1. dåpssakristi, 2. teknisk rom, 3. kirkerom.
a. glasert hulltegl (54x55x228mm) med utblåsing av luft
b. glasert hulltegl (54x55x228mm) med bakenforliggende akustisk duk
c. sløret teglforblending (54x78x228mm)
d. hoveddrager i betong, plasstøpt med bordforskaling
e. tverrbjelker i betong, prefabrikert med plateforskaling på stedet
f. plasstøpt dekke med hull og bakenforliggende akustisk duk
g. fasade – teglforblending (54x108x228mm) opplagt på prefabrikerte teglbjelker
h. spilehimling oljet eik heltre
i. kledning oljet eik heltre
j. slipt betong påstøp med vannbåren varme
k. strekkmetall himling og teknisk sjikt med tilførsel fra overliggende teknisk rom